Makanan Tambahan~

kali ni berkenaan makanan tambahan atau food supplement..kenapa tiba-tiba cerita pasal makanan tambahan ni??? sebab syu memang kurang zat makanan..bukan sebab tak cukup makan cuma tak makan sayur je..jadi makanan tak seimbang jadi badan pun susah nak naik...kurus maintain je...selalunya syu akan cakap badan tak naik sebab kadar metabolisme tinggi...ikut keturunan sebab mak syu pun maintain je kurus...anak ni ikut mak dia la...kecik molek je :) setakat ni syu hanya ambil vitamin C je..tapi baru-baru ni sampai lagi kotak ajaib dari Nobita and Da Geng...dalam tu ada 2 food supplement seperti dibawah...dari Pharco Pharmaceuticals Alexandria...

~Food Supplement made in Egypt~

dekat kotak tertulis Food Supplement, Nigella sativa oil, Increases immunity, Maintains good health...pendek kata makanan tambahan ni untuk meningkatkan imuniti badan dan mengekalkan kesihatan yang baik...terima kasih kepada Nobita and Da Geng bagi makanan tambahan ni kat syu :)

masa syu surf internet terjumpa la makanan yang baik untuk kesihatan...tips makanan kesihatan banyak boleh didapati dalam majalah, surat khabar, internet...syu ambil yang ni untuk dikongsi bersama bagi sesiapa yang sama spesies macam syu yang kekurangan makanan tambahan :) jom kita sama-sama makan......

~untuk lebih bertenaga, cuba buah epal dan mentega kacang~

Para ahli 'snack antifatigue' mengesyorkan untuk memakan buah epal dengan sesudu makan mentega kacang. Kombinasi epal mempunyai serat-kaya karbohidrat dengan sedikit protein, yang memerlukan lebih banyak masa untuk mencerna dari karbohidrat saja, sehingga kita akan tetap bertenaga lagi, kata Keri Gans, RD, juru bicara untuk American Dietetic Association.


~untuk Premenstrual Syndrome(PMS) bagi perempuan, cuba minum susu atau makan keju~

Apabila perempuan tidak mendapatkan kalsium yang cukup, mereka mungkin mengalami kekejangan yang lebih parah, perubahan suasana hati dan kembung, kata New York City endokrinologi Susan Thys-Jacobs, MD Penelitiannya mendapati bahawa 1,200 miligram kalsium per hari (jumlah ini sekitar dua hiris keju Switzerland ditambah segelas susu skim dan yogurt) gejala senggugut boleh dikurangkan sebanyak 48 peratus. Jika kita cenderung mendapat sakit kepala selama tempoh datang haid, magnesium dalam badan kita mungkin rendah. Satu per empat cawan almond atau kacang mete dapat membantu kita menampung sehingga 30 peratus keperluan mineral kita dalam sehari.


~untuk jerawat, cuba ikan dan walnut~

Apa yang kita tidak inginkan?? Makanan yang dibuat daripada tepung putih, khususnya halus, karbohidrat olahan seperti roti putih dan bijirin manis. (Satu kajian mendapati bahawa makanan tersebut mencetuskan jerawat lebih dari makanan yang kaya dengan ikan, buah, biji-bijian dan kacang). Apa yang kita inginkan??, Menurut Nicholas Perricone, MD, pensyarah perubatan di Michigan State University College of Manusia Perubatan: "Makanan kaya dengan asid lemak omega-3, yang membantu mengawal keradangan di seluruh tubuh, termasuk radang jerawat," katanya. Ini bererti halibut, walnut, biji rami dan terutama ikan salmon, dimana Dr Perricone percaya harus menjadi satu-satunya makanan pada setiap kulit wanita yang licin serta bersih .


~untuk sedikit garis-garis halus pada wajah, cuba buah anggur~

Apa yang istimewa tentang antioksidan seperti vitamin C yang ditemui dalam buah anggur? Mereka bertindak sebagai pengawal kulit kita, memperbaiki, dan mencegah kekeringan prematur, garis-garis halus dan kendur disebabkan oleh molekul kecil yang dipanggil radikal bebas, dengan produk-fungsi sel normal yang menyebabkan kerosakan pada kulit kita, kata Dr Roizen. Satu atau satu setengah cawan anggur memberikan hampir 20 peratus daripada keperluan vitamin C dalam seharian kita , dan juga akan membekalkan bahan kimia yang membantu memelihara protein elastin, yang membuat kulit kita cantik.


~untuk rambut nipis dan kering, cuba teh hijau~

Kafein dalam teh melambatkan pengeluaran bahan kimia yang mengusutkan folikel rambut dan hasil dalam alur tipis, kata Dr Roizen. Dia mengesyorkan 2 hingga 3 cawan teh setiap hari. (Peminum kopi juga boleh mempunyai kesan yang sama). Tapi jika kita terganggu dengan kulit kepala kering, terkelupas atau keguguran rambut , mungkin adalah tanda bahawa kita tidak mendapatkan cukup zink, kata Lisa Drayer, RD , penulis The Beauty Diet. Dengan mencapai kuota 8 miligram setiap hari dengan pelbagai makanan kaya dengan zink seperti isi ketam, yoghurt, kacang panggang, kacang hijau dan biji labu.


~untuk emosi yang tidak baik, cuba karbohidrat yang sihat~

Karbohidrat yang ringan membantu otak untuk mengeluarkan serotonin, hormon yang boleh menenangkan dan mengurangkan stres dan kemurungan, kata Kelly O'Connor, RD, dari Mercy Medical Center di Baltimore. Tapi setelah peningkatan awal dalam emosi, makanan manis akan set up kandungan gula dalam darah dalam tubuh kita yang boleh menyebabkan emosi kita lebih teruk. Satu kumpulan makanan yang lebih baik untuk meningkatkan semangat: karbohidrat kompleks seperti chickpeas, kacang dan roti gandum.

~untuk kuku yang mudah patah, cuba makanan yang kaya dengan protein~

Kuku kita sebenarnya terdiri daripada lapisan protein yang disebut keratin dan dengan memakan makanan berprotein boleh menguatkan lapisan-lapisan ini. Jika kuku anda lemah, terutamanya wanita, cara termudah untuk membaiki adalah protein. Penyelidik dari University of North Carolina yang mempelajari pertumbuhan kuku jari kaki besar (tidak, kami tidak bercanda) mendapati bahawa kadar pertumbuhan kuku telah meningkat hampir 25 peratus sejak tahun 1930-an, mungkin kerana makanan yang kaya protein lebih banyak. Tetapi sesetengah wanita sekarang masih belum mendapat protein yang mencukupi kerana mereka mengamalkan diet yang kronik, kata Susan Kraus, RD, dari Hackensack University Medical Center di New Jersey. Sebahagian besar dari kita memerlukan antara 45 dan 65 gram per hari, jadi cuba untuk makan protein, seperti daging lembu tanpa lemak, unggas, ikan atau kacang, setiap kali makan. Jangan lupa sarapan: Hanya dua telur yang mempunyai 12.5 gram-sekitar 20 peratus daripada keperluan harian kita.


~untuk nafas berbau, cuba plain yogurt~

Breath mints mungkin cara mengatasi nafas berbau dengan segera, tetapi mereka tidak memerangi punca utama yang menyebabkan nafasberbau- pembinaan bakteria di lidah anda, di antara gigi anda dan di bahagian belakang tekak anda (seringkali disebabkan oleh makanan yang tersisa di belakang tidak memberus cukup menyeluruh). Bahkan, jika breath mints anda mengandungi gula, ini seakan memberi makan kepada mikrob dan boleh menyebabkan nafas berbau dalam jangka panjang, menurut Kraus. Tetapi kajian Jepun telah mendapati bahawa makan biasa, yogurt tidak bergula boleh membantu menyingkirkan bau sebatian sulfur.

sumber: SHINE from Yahoo
terjemahan oleh: syu

p/s: jom ramai-ramai kita makan buah...jangan berdiet berlebihan..boleh membahayakan kesihatan :)


No comments:

Post a Comment