Comments

Pages

Koleksi Kuih Muih Tradisional

Posted by at 12:19 PM Read our previous post
salam~~

datangnya bulan puasa ni, selalunya apabila kita berbuka, mesti cari kuih muih kan...pada sesetengah orang, termasuk syu, memang akan cari kuih untuk berbuka....kalau kat rumah memang syu jarang berbuka dengan nasi...abah pun tak berbuka puasa dengan nasi...jadi, mak akan buat kuih (syu tolong gak sikit-sikit)...abah jarang makan makanan yang dibeli di luar...mak syu memang pandai masak...tapi kepakaran mak dalam bidang memasak, tak turun kat anak dia yang sorang ni...hehehe....

selalu kalau berbuka memang akan ada kuih muih berlainan jenis setiap hari....ada buah melaka, karipap, seri muka, kuih lopez, lepat pisang, lepat liat, kuih lompang, kuih cara, kuih sagu...semua mak syu buat....sedapnya....nyum nyum....my favourite of course la karipap inti ubi...

alkisahnya, kelmarin masa syu g bazar ramadan dalam UniSZA, ada la terdengar budak-budak ni...tak tahu nama kuih tradisional ni....kuih cara dikatakan kuih akok kecik...macam mana tu??? so sambil-sambil berblogging ni, syu nak perkenalkan nama kuih tradisional kita...satu jenis kuih ni kadang-kadang ada banyak nama...ikut tempat la....jom layan....siang-siang hari berpuasa ni....

kuih seri muka

pulut panggang(isi nyok dgn ikan)
kalau pulut udang (isi nyok dgn udang)..tapi dah jarang ada

kuih lopez
teringat mak selalu buat dulu...potong kuis lopez ni guna benang bukan pisau....

kuih kasui @ kaswi @ lompang(org kedah panggil)

kuih lapis
kuih ni pun dah ada macam-macam warna dah berlapis

kuih kole kacang


kuih karipap
ada inti ubi, inti ikan, inti daging

kuih buah melaka @ onde-onde
(ada juga sejenis kuih nama onde-onde, org kedah panggil cucur bom..tapi bukan kuih buah melaka ye...kuih lain ada inti kacang hijau dalam dia...)

kuih bingka ubi

kuih bakar @ bengkang pandan

kuih cara berlauk


kuih cara


kuih pelita

kuih popia basah

kuih sagu

3 comments:

  1. alamak tiba2 rasa sgt lapo... mana lar nk cari kuih tradisional yg sedap kt KL nie.. kalu kt bazaar msti kurang lemak lar.. kurang inti lar.. n mcm2 lg.. hmm...

    ReplyDelete
  2. @eynda : memang semua sedap...nyumm nyumm~~

    @lizzie yasmin : memang kalu beli kat bazar akan ada yang kurang rasa...kena blajar buat sendiri la....ntrasa nak makan terus buat (^_^)

    ReplyDelete

© Ryanza Land is powered by Blogger - Template designed by Stramaxon - Best SEO Template